Dionis Escorsa · Works · Collaborations

 

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In "The Banquet", Plato puts in the mouth of Aristophanes the story of a mythical origin of humanity in which there was no sexual division because humans consisted of an eight-legged androgynous animal that reproduced "by pouring its seed, not the one in the other, but on the earth like cicadas”. Being “robust and vigorous bodies and spirited hearts, they conceived the daring idea of ​​climbing the sky and fighting with the gods.” Jupiter then decided to weaken that race by cutting it in half. Since then each half continues to search for the other, and for that there is sexual desire.

During the summer of 2003 I participated as an artist in residence at the Biennale di Porto Ercole, a small tourist town on the north coast of Rome. The event took place in the castle of Forte Stella and although it had a considerable exhibition space, it consisted above all of theatrical evenings and concert nights that ended in an open-air disco.

In such an ideal environment, I decided to install a device for capturing the rare moments when human beings once again become their primordial mythological animal. Acting as an "entomologist of love" I installed in a little chapel of the castle, near the disco, a bed with an overhead camera and instructions for use. With the funny images of anonymous volunteers obtained those nights, I made this collection of "arachnids".

 

En “El Banquete”, Platón pone en boca de Aristófanes el relato de un orígen mítico de la humanidad en el que no existía división sexual porque los humanos consistían en un animal andrógino de ocho patas que se reproducía “vertiendo su semilla no el uno en el otro, sino sobre la tierra como las cigarras”. Siendo "los cuerpos robustos y vigorosos y de corazón animoso, concibieron la atrevida idea de escalar el cielo y combatir con los dioses”. Jupiter decidió entonces debilitar esa raza cortándola por la mitad. Desde entonces cada mitad sigue buscando a la otra, y por eso existe el deseo sexual.

Durante el verano del 2003 participé como artista residente en la Biennale di Porto Ercole, un pequeño pueblo turístico en la costa norte de Roma. El evento sucedía en el castillo de Forte Stella y aunque contaba con un recinto expositivo considerable, consistía sobretodo en veladas teatrales y noches de conciertos que terminaban en discoteca al aire libre.

En un ambiente tan idóneo, decidí instalar un dispositivo de captura de los escasos momentos en que los seres humanos vuelven a ser su animal mitológico primordial. Actuando como un “entomólogo del amor” instalé en una capillita del castillo, cercana a la discoteca, una cama provista de una cámara cenital y unas instrucciones de uso. Con las divertidas imágenes de voluntarios anónimos obtenidas esas noches confeccioné esta colección de “arácnidos”.




Dionis Escorsa

 

Room service for bombed buildings Dionis Escorsa

 

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Dionis Escorsa

 

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Dionis Escorsa

 

Dionis Escorsa

 

Spider Collection Dionis Escorsa

 

Dionis Escorsa

 

Dionis Escorsa Butterflies collection

 

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Dionis Escorsa


Dionis Escorsa

 

Dionis Escorsa


2003 · Videoinstallations of variable length · 4 boxes and 1 showcase

Shown at:

2011 Jokes and Nightmares, Spanish video art from Dalí to the present day. Spain-Russia Dual Year. Gallery Na Solyanke. Moscow. Russia.
2004 The poet when shooting down. Galería Travesía 4. Madrid.
2003 The poet when shooting down. Espai 4. Contemporary Art Center Casal Solleric. Palma de Mallorca.
Festival Loop. Galería Dispari&Dispari. Barcelona.
Matinée. Galería Ninapi. Ravenna. Italia. Berlin-Barcelona.
Una Transferencia Poética. Sala Apolo. Proyectos poéticos sin título-propost.org
Cortos Sonoros. SONAR festival. Selección de Zev Robinson.
Optica Festival . Gijón. Selección de Zev Robinson. Flux. Festival de video de Autor. CaixaForum. Barcelona.
Bienal de Arte contemporanea di Porto Ercole, Monte Argentario, Roma.